Sabtu, 29 Desember 2018

Cara Menjaga Tulang Belakang



Tips cara-cara menjaga tulang belakang:

1. Semasa mengangkat barang dari lantai, jangan bongkokkan badan dan terus mengangkat barang tersebut, terutama kotak ataupun barang yang berat. Ini merbahaya untuk tulang belakang. Urat dan otot badan di bahagian belakang dan punggung akan sakit. Beban yang berat akan memberi tekanan kepada tulang punggung. Oleh itu, jika mahu mengangkat barang yang berada di atas lantai, pastikan anda duduk dahulu. Luruskan tulang belakang, dan angkat pada paksi menegak atau secara menegak ke atas seperti lif.

2. Gunakan tangga apabila mengangkat barang yang berada di kedudukan yang tinggi daripada kita. Jika kita mengangkat barang-barang berada di keduduka yang lebih tinggi daripada pundak atau tulang punggung kita, tekanan yang akan dikenakan pada tulang belakang adalah sangat berat.

3. Gantikan posisi sesering sekirannya kita perlu berdiri dalam waktu yang lama. Contohnya kalau kita iron baju sambil berdiri, gunakan kerusi kecil untuk meletakkan kaki kita secara berganti-ganti. Ini dapat menyeimbangkan dan mengganti tumpuan berat badan. Berdirilah secara tegak , dan janganlah membungkuk .

3. Jika kita terpaksa berdiri dalam jangka masa yang lama, pastikan kita tahu menyeimbangkan dan mengubah kedudukan atau tumpuan berat badan. Berdirilah secara tegak dan jangan membongkok.

4. Semasa berjalan, pastikan postur badan adalah tegak. Letakkan buku di atas kepala dan berjalan. Jika buku itu jatuh, maknanya postur badan semasa berjalan adalah tidak betul. Kasut bertumit tinggi juga amat berbahaya. Apa faedahnya pakai kasut tumit tinggi?

5. Semasa duduk, pastikan anda menyandar. Belilah kerusi yang mempunyai penyandar. Elakkan lutut daripada sejajar dengan pinggul semasa duduk. Jika sedang memandu kerea pula, pastikan ada sokongan terhadap punggun di bahagian bawah. Pastikan kedudukan kaki tidak terlalu jauh dari pedal minyak untuk mengelakkan regangang otot yang melampau dan boleh menyebabkan kekejangan kaki dan tekanan pada tulang punggung.

6. Sewaktu duduk di hadapan komputer atapun menonton TV, selalunya orang yang kerjanya menghadap komputer 24jam...ahakks pastikan paha kita sejajar atau selari dengan lantai, jangan biarkan lutut kita lebih tinggi dari paha atau kaki terggantung jauh dari lantai. Pastikan kaki kita rata dan punggung mendapat sokongan dari belakang kerusi.

6. Semasa duduk di atas meja, menghadap komputer atau menonton televisyen, pastikan peha kita selari dengan lantai. Jangan biarkan lutut berada di aras yang lebih tinggi daripada paha atau kaki tergantung tidak menyentuh lantai. Pastikan kaki kita rata dan punggung kita mendapat sokongan dari belakang kerusi.

Jangan biarkan bahagian atas badan memberi tekanan kepada tulang belakang khususunya di bahagian pinggang atau tulang belakang di atas bahagian punggung. Kawasan inilah yang selalu sakit jika kita duduk terlalu lama (tekanan secara terus daripada berat badan di atas kawasan pinggang.

7. Untuk menjaga tulang belakang pastikan tempat tidur cukup keras dan rata. Jangan terlalu keras dan jangan terlalu lembut sehingga tidak dapat menampung tulang belakang. Sekirannya kita tidur telentang, letakkan 1 bantal di bawah lutut, bengkokkan sedikit lutut, biarkan kedua lutut tersebut bertumpukan.

Sumber rujukan dari: Unit Kesihatan Pekerjaan dan Alam sekitar
Jabatan Kesihatan Negeri Pahang.

Sakit tulang belakang? Bisa hubungi :

Rumah Sehat Thera Afiat
Jln. Kelapa Sawit Raya Blok Dd No.15
Kelapa Gading.
Jakarta utara.
Telp.   08111494599
087883171247
Ibu Sholeh +62 896-2697-9941

Tidak ada komentar:

Posting Komentar